Herken je dat, dat je als managementassistent of secretaresse wordt geacht alles te kunnen? Ook even een speech of presentatie inelkaar zetten bijvoorbeeld? Om jullie een steuntje in de rug te geven hebben wij wat tips op een rij gezet om binnen no-time een goede en doeltreffende speech neer te zetten. Deze maand te lezen in de nieuwste editie van het vakblad voor managementassistenten Management Support! En, wellicht ook interessant voor anderen die zitten te stoeien met hun verhaal!

Speech schrijven naar een hoger niveau

Als echte duizendpoot draai jij je hand natuurlijk niet om voor het schrijven van een speech of presentatie voor jezelf of je baas. Je taalbeheersing is goed, d- en t-fouten zijn in jouw teksten niet te vinden en creatief, dat ben je ook. Maar, je bent stiekem net iets te veel tijd kwijt met het schrijven van je teksten, je vindt het moeilijk om bij speech nummer honderdzoveel een originele invalshoek te vinden en je wil je speeches naar een nóg hoger niveau tillen. Dit artikel is speciaal voor jou geschreven. Als speechschrijver en storyteller wil ik je graag meenemen in de wereld van het speechschrijven.

speech schrijven

Tips & Tricks voor speech schrijven

Een goede voorbereiding is het halve werk. Voordat je begint met het schrijven van een speech moeten een paar dingen duidelijk voor je zijn.

  • Wat is het doel van de speech of presentatie? Wat wil je met het verhaal? Vaak zeggen mensen: informeren. Maar, informeren is slechts een middel om het uiteindelijke doel voor elkaar te krijgen. Vaak gaat het om het veranderen van gedrag of denken. Het doel van dit artikel is bijvoorbeeld dat jullie geïnspireerd worden om betere speeches en presentaties te houden of schrijven.
  • Welke feiten ondersteunen het doel? Als je gedrag of denken wilt veranderen, moet je dit onderbouwen. Zorg dat je dit goed op een rijtje hebt.
  • Wie is je publiek? Sta je voor een paar giechelende pubers, boze medewerkers of gaat het om het eindejaarspraatje? Bestaat het publiek uit drie mensen of uit drieduizend? Wie staat er voor je en hoe spreek je deze mensen aan? Wat is hun relatie tot de spreker en wat verwachten ze van de speech of presentatie? Hoe kun je hen laten overgaan tot actie?
  • Wie is de spreker en wat zijn zijn of haar overtuigingen en beweegredenen om deze speech te houden? Als je een tekst schrijft voor een ander, hou dan rekening met hoe hij of zij het zou zeggen.
  • Wat is de locatie van de speech of presentatie? Is er een podium of is het een opvallende locatie waarover iets gezegd moet worden in de speech?

Band met je publiek

Het allerbelangrijkste bij een speech of presentatie is dat je zo snel mogelijk een band met je publiek creëert. Mensen moeten zich aangesproken voelen. ‘Emotie is actie’, zeggen we altijd in onze trainingen. Het voelt wellicht wat ongemakkelijk om jezelf open te stellen, maar probeer het gewoon eens. Je zult zien dat wanneer je een stukje van jezelf laat zien, mensen zich ook openstellen voor jou en veel meer onthouden van wat je vertelt. Ook zullen ze veel sneller overgaan tot actie. Er zijn verschillende manieren om die band met je publiek te krijgen. Ik licht er een paar mogelijkheden uit.

Vertel een persoonlijk verhaal

Vertel een persoonlijk verhaal. Verbind het persoonlijke verhaal aan je presentatie en maak duidelijk waarom je dit voorbeeld gebruikt. Zo vergeleek een CEO de huidige staat van zijn bedrijf met de pubertijd van zijn kinderen. Zijn bedrijf was volwassen aan het worden, maar de groeischeuten waren soms best pijnlijk. Hij wilde zijn personeel laten weten dat dit erbij hoorde en belangrijk was in dat proces naar volwassenheid. Iedereen herkent dit wel; je kijkt naar je eigen pubertijd of die van je eigen kinderen. Mensen begrijpen het, sympathiseren met je en accepteren het: de band is gemaakt.

Neem mensen mee in een door jou gecreëerde wereld

Creëer een wereld of plek en neem mensen mee in deze wereld. Omschrijf waar je bent, wat je ziet, ruikt, voelt of denkt. Stel je voor dat je op een podium staat en tientallen mensen verwachtingsvol naar jou kijken. Je voelt de warmte van de lampen die op je gericht zijn op je gezicht. Het is stil in de zaal, alsof mensen hun adem inhouden totdat je begint met praten. Zo stond ik laatst op een podium voor een belangrijke presentatie. Als klap op de vuurpijl deden ze de rookmachine aan. De muffe geur van de rook drong mijn neusgaten binnen. Ik deed een stap naar voren, keek nog even goed naar de mensen op de voorste rij en voelde de vlinders in mijn buik. Dit is het moment! Voel jij ze ook? Nou, dat is precies de bedoeling.

Zet een persoon centraal in je verhaal

Zet een persoon centraal in je verhaal. Dat kan een echt iemand zijn, maar die mag je ook zeker verzinnen. Die persoon kan allemaal (realistische) problemen en ongemakken hebben die jij met je nieuwe product of idee kan verhelpen of oplossen.

De afronding

  • Grijp nog een keer terug naar het doel dat je eerder had opgesteld. Welke stukken kun je weglaten zonder dat je doel in gevaar komt? Waarschijnlijk kun je die stukken schrappen. Beter kort en efficiënt, dan lang en slaapverwekkend.
  • Lees de speech altijd even hardop voor. Zijn de zinnen spreektaal of breek je je tong erover?
  • Lees de speech nog een keer hardop voor aan iemand anders. Die ander hoort dan meteen of je verhaal logisch is of niet.

Met dit kijkje in de wereld van het schrijven van speeches en presentaties kom je hopelijk een heel eind. Maak je niet druk als je een keer vastloopt; speeches schrijven is een vak en niet iedereen is er even goed in, maar oefening baart kunst. Hou vol! De belangrijkste vuistregel is: als je zelf enthousiast wordt van je verhaal, wordt het publiek dat ook. Veel plezier!